Loading Exhibitions
  • This exhibition has passed.

An Elsewhere Forever Present / Un ailleurs toujours présent

Ongoing

7 June 2019 - 25 August 2019

Details

Start:
7 June 2019
End:
25 August 2019

Curated by

Emily Falvey

An Elsewhere Forever Present / Un ailleurs toujours présent

About this exhibition

The point of departure for this exhibition is Fourteen Stations for Oswald (1990), a series of evocative drawings by Herménégilde Chiasson found in the permanent collection of the Owens Art Gallery. In 1990, Gérald LeBlanc wrote a poetic essay about this work that concluded, “Herménégilde Chiasson proposes/sensible dreams/of an elsewhere forever present.” Moving out from this idea, the exhibition explores the ways in which historical, popular, and familial stories intersect in the work of four Acadian artists. While the question of identity is clearly present in these works, it is not rigidly defined or reduced to simple nationalist stereotypes. Of equal importance is the notion of repetition as an aesthetic gesture and its relationship to time and memory.

The exhibition is accompanied by an Occasional Paper featuring an essay by writer and independent curator Elise Anne LaPlante.

This exhibition was organized in conjunction with the Congrès acadien mondial 2019.

L’œuvre Quatorze stations pour Oswald (1990), une série de dessins évocateurs de l’artiste Herménégilde Chiasson faisant partie de la collection permanente de la Galerie d’art Owens, est le point de départ de cette exposition. En 1990, Gérald LeBlanc rédige un essai poétique portant sur cette œuvre, qui se terminait sur ces lignes : « Herménégilde Chiasson me propose/des écrans sensibles/d’un ailleurs toujours présent. » S’appuyant sur cette idée originelle, l’exposition met en évidence comment s’entrecroisent les narrations historique, populaire et familiale dans les œuvres de quatre artistes acadiens, acadiennes. Bien que la question identitaire soit très présente dans ces œuvres, elle n’est pas étroitement circonscrite ni réduite à des stéréotypes nationalistes simplistes. D’une importance tout aussi grande est la notion de répétition comme geste esthétique et son rapport avec le temps et la mémoire.

L’exposition s’accompagne d’une Publication occasionnelle comportant un texte de l’autrice et commissaire indépendante Elise Anne LaPlante.

Image gallery

Alisa Arsenault: Still Life (or the Nesting of Memory)

Rémi Belliveau: A Seated Girl Wearing a Cloak

Maryse Arseneault: Envellop

Publication

Foreword by Emily Falvey
Essay by Elise Anne LaPlante

Design by Robert Tombs
Published by Owens Art Gallery

Visual Descriptions